-1
archive,paged,post-type-archive,post-type-archive-portfolio_page,paged-9,post-type-paged-9,qi-blocks-1.3.5,qodef-gutenberg--no-touch,stockholm-core-2.4.5,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.8.9,select-theme-ver-9.12,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-8.2,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-23973

Turffruit

Turffruit, grafgiften voor het Hiernamaals
Materiaal: turf, plasticafval en olieverf ( onderdeel project hergebruik plastic afval met turf)

Peatfruit, gravegifts for the Herafter
Material: peat, plastic waste and oilpaint ( part of the project reuse plastic waste with peat)

Tafel met grafgiften

Tafel met grafgiften. De zaal gaat over het geloof in het Hiernamaals. Mensen in de moerassen gaven veel dingen mee aan hun familieleden voor de reis naar het Hiernamaals. nuttige dingen zoals potten, eten en wapens.

Materiaal:
Vazen: turf, glas en olieverf ( uit het project ‘turf en het hergebruik van glas’)
Schaal: turf
Fruit: turf, oude plastic handschoenen en olieverf ( uit het project ‘turf en het hergebruik van plastic’)
Tafel: turf en hout

Table with gravegifts. This room was about the believe in the hereafter. Also in the marshlands people gave lot of things to their death family members for their lives after death. Usefull things such as pottery, food and weapons.

Material:
Vases: peat, glass and oilpaint ( from the project ‘peat and the reuse of glass’)
Bowl: peat
Fruit: peat, plastic gloves and oilpaint ( from the project ‘peat and the reuse of plastic’)
Table: peat and wood

 

Volle maan

Volle maan

Uit de expositie ‘Mummia gedreven door onzekerheid’
Veenkoloniaal museum Veendam  ( september 2020 – juni 2021)
Over geloof en bijgeloof in de moerassen.

Materiaal: zeer grove turf, hout en olieverf
Afmeting: doorsnede 90 cm x 3cm

From the exhibition ‘Mummia driven by uncertainty’
Veenkoloniaal museum Veendam ( September 2020 – June 2021)
About belief and superstition in the marshes.

Material: rough peat, wood and oilpaint
Size: section 90cm x 3cm

 

 

Volle maan

Uit de expositie ‘Mummia gedreven door onzekerheid’
Veenkoloniaal museum Veendam  ( september 2020 – juni 2021)
Over geloof en bijgeloof in de moerassen.

Materiaal: ruwe turf en olieverf
Afmeting: doorsnede 90 cm

From the exhibition ‘Mummia driven by uncertainty’
Veenkoloniaal museum Veendam ( September 2020 – June 2021)
About belief and superstition in the marshes.

Material: oilpaint on rough peat
Size: diameter of 90 cm.

Buitenste laag

Buitenste laag
Materiaal: turf en olieverf

Outside layer
Material: peat en oilpaint

 

Zelfopoffering

Zelfopoffering / Het zusje van het meisje van Yde (bekend veenlijkje in museum Assen)
Zelfopoffering is het ultieme offer.
Materiaal: turf rond metalen frame

Self-sacrifice / The little sister of the girl from Yde ( famous bogbody in the Netherlands)
Self-sacrifice is the ultimate sacrifice.
Material: peat around metal frame

Lam Gods

Lam Gods is een oud maar ook een hedendaags offer ritueel.
Materiaal: turf en hout

Lamb of God is an old but also a nowadays sacrifice ritual.
Material: peat and wood

Spiegel van onzekerheid

De installatie ‘Spiegel van onzekerheid’ gaat over het geloof / bijgeloof dat je iets moet offeren om een onzekere toekomst veilig te stellen.  In het moeras werden vaak mensen gevonden die ooit geofferd werden.
Deze installatie bestaat uit 25 hoofden.
Materiaal: turf en hout

The installation ‘Mirror of uncertainty’ is about the belief / superstition that you had to sacrifice to secure an uncertain future. In the marshland often people were found who  where sacrificed.
This installation exists of 25 heads.
Material: peat and wood

Spiegel van onzekerheid detail

Detail van de installatie ‘Spiegel van onzekerheid’
Materiaal: turf en hout

Detail of the installation ‘Mirror of uncertainty’
Material: peat and wood